fredag, november 24, 2006

Emo finns på film!

I alla fall om man skall tro Daniel Ekman som 2002 skrev en intressant artikel om emo på film (Hur emo är Conan Barbaren?). En artikel där han lägger fokus på emo som personlighet och vad som personifierar en emokaraktär. Jag vill lyfta fram denna artikel för att poängtera att emo är ett växande begrepp, att "känslan av emo" också finns inom litteraturen och filmens värld.

I Daniels resa efter att hitta den karaktär på film som är mest emo, ger han sin egen uppfattning om vad det är. En bild han grundar helt på sin egen tolkning av begreppet emo och som han målar upp på ett mycket underhållande sätt. Jag tycker att han med en komisk vinkling lyckats sätta fingret på vad emo är. Visst är det överdrivet stundtals, men skall en text ge intryck hos läsaren måste den sticka ut och det gör den här texten. Den är helt enkelt klockren.

Etta på Daniels emo- lista hamnade karaktären James Leer (spelad av Tobey Maguire) från filmen 'Wonder Boys' . En film som fängslade mig totalt, när jag såg den för några veckor sedan. Det är ett härligt hopkok av dramatik och komik, där både Michael Douglas och Tobey Maguire fullständigt dominerar med sitt skådespeleri. Se den!

Jag förstår Daniels intressanta koppling till emo, för James Leer personifierar det som vi idag kallar en "emokid" med glimten i ögat.
Deprimerad, tillbakadragen, känner sig utanför och är socialt missanpassad när det kommer till relationer med andra människor. Även Michael Douglas karaktär, Grady Tripp, visar tecken på att vara en smula emo.

För er som inte har sett filmen vill jag inte avslöja för mycket, men Wonder Boys är en härlig berättelse om en professor (och författare) som fullständigt tappat kontrollen över sitt liv och när dennes bokförläggare samt James Leer gör entré blir det bara ännu värre. För att hålla det (väldigt mycket) på ytan. En mer djupgående recension av filmen hittar ni här.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: