måndag, januari 08, 2007

Från A till Z; en bandlista #A

Det nya året innebär några förändringar här på emo-bloggen. Mest kommer det märkas på bandlistan som jag presenterat lite då och då i form av tips på ett band på en vis bokstav. Vi kom till bokstaven F, men nu har jag valt att börja om. Det finns alldeles för många bra band som förtjänar en plats i min lista och jag kommer därför "namedroppa" en drös med band per bokstav som jag gillar.

Så då är vi tillbaka på ruta ett igen, eller ja, bokstaven A. Nu kör vi!

AlexisonfireFörst och främst tänkte jag börja med att nämna Alexisonfire. De är givna och redan nämnda. Tror inte jag behöver utveckla mig ytterliggare. Det var under förra året som jag verkligen fastanade för Alexisonfire, de släppte sitt hittills bästa album 'Crisis' och gjorde en bejublad konsert i Köpenhamn. Därför är Alexisonfire en av förra årets bästa akter och ett av mina favorit band.

Against Me! Vidare vill jag peppa Against Me!, kängig folkpunk från Florida. Det är politisk och aggressivt men samtidigt jävligt trallvänligt. Musiken sprudlar av klatschiga toner och sing-a-long refränger. Genom åren har det blivit en del plattor och riktigt bra sådana. 'Is Reinventing Axl Rose' plattan tar lätt en plats i min portfölj med skivor jag inte skulle klara mig utan. Against Me! är ett band som borde frälsa både punkare såsom hardcore- och emokids. För er livsnjutare där ute, ett par kalla öl och en Against Me! platta i stereon och er kropp fylls av vällust. Något man avnjuter lite då och då.

Amanda WoodwardMan skulle nästan kunna tro att nästa band på tur var en vacker singer/songwriter, men låt er inte luras av namnet. Amanda Woodward tillhör eliten av den franska emo/screamo-scenen och de levererar med stor pondus. Deras skiva 'La decadence de la decadence' som släpptes under 2004 är utan tvekan en av de bästa skivorna som kommit ur den franska emo/screamo-scenen. Tillsammans med många andra fantastiska emoband från Frankrike har man lyft musikgenren till en ny helt ny nivå och man slutar inte imponeras av det. Aghast är ett annat franskt band som är värt att nämna.

After The Tradegy Next up! After The Tragedy. Ett band jag inte vet särskilt mycket om, förutom att de gjort ett helt underbart album (The Beautiful Brand New)som släpptes under 2005. På deras myspace kan man lyssna på några nya låtar från 2006 och till min stora besvikelse låter det inte alls lika intressant som deras första alster. De har gått från ett Boysetsfire-liknande sound till att låta som alla andra nya hypade emoband. Så vill ni kolla up After The Tragedy se till att lyssna på 'The Beautiful Brand New', den kommer ni inte bli besvikna på.

Jag kan nog stundtals låta väldigt kritiskt mot många av de nya emoakterna som kommit på senare år, men det är inte så illa. Jag tycker om en hel del av det. Ett band värt att nämna är A Static Lullaby har gjort en del bra grejer och framförallt deras första skiva från 2003 'And Don't Forget To Breathe'. Across Five Aprils skiva 'A Tradegy In Progress' är värd att lyssna på. Även poppunk kan gå hem hos mig och då framförallt (The) All-American Rejects. Det händer att även jag lyssnar på sånt ibland. För lite tyngre hardcore kan jag nämna As I Lay Dying som inte är fy skam.

As Cities BurnNu har det varit väldigt mycket namedroppande, men tre band till har vi plats för. Antioch Arrow bjuder på riktigt rå emo ochatt de ligger på skivbolaget Three One G säger en hel del. Three One G är en guldgruva vad det gäller emo och adhd-skadad hardcore och Antioch Arrow ligger på en nivå av 18 karat. Ett band som introducerades för mig under det gångna året vad hardcore bandet Another Breath. This is what hardcore is all about. Svinsura och skitbra. Vill även slutligen passa på att peppa As Cities Burn som jag tycker är sjukt bra band. Förutom deras underbart kaotiska låtar visar de att man kan dra ner på tempot och 'The Widow' är bara så emotionell att man vill gråta. Underbar men väldigt tragisk.

EDIT: Jag var en smula hjärndöd när jag glömde nämna två band. Från Tyskland hittar vi båda screamobanden A Fine Boat, That Coffin! och (the) Apoplexy Twist Orchestra. Screamo när den är som bäst.

Det var bokstaven A det och en hel drös med band blev det. Hoppas att någon har fått något tips, även om jag tror att många läsare redan känner till många av banden.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

bra skrivet mattias, sjukt nöjd med din lista! keep them coming!
/"lizzloe"

Anonym sa...

Jasså, en emo-blogg! Tips till alla emo-kids, spana in våra nya låtar på http://www.allears.se/MyPage.aspx?name=In+Memory+of+Me

Peace//In Memory of Me

Anonym sa...

Lizzloe: kul att du uppskattar det. och lovar att det kommer komma massa fler grymma bandtips :D

In Memory o Me: Javisst. En emo-blogg! Var inne och lyssnade och det var helt okej...

Anonym sa...

Kan tipsa om ett schysst band som heter April divine, har en grym cover på Sela Kiss from a rose