onsdag, januari 03, 2007

Moshpit - en konstform eller ren idioti?

Jag har äntligen förstått varför en del går på hc-spelningar. Det är deras tillfälle att leva ut sina fantasier som "retard". Att hoppa omkring i en moshpit med uppsträckta armar till musiken man älskar förstår jag absolut, men en del människor tar bara priset i att bete sig som en idiot. Att överdrivet slå vilt omkring med sina armar, hoppa runt som en apa med ett ansiktsuttryck som inte är från denna värld och som om det inte vore nog vill man skada varandra också med sparkar och slag. Antar att det skall vara häftigt att hoppa runt i moshpiten och utdela diverse slag och sparkar mot andra människor.

I mina ögon ser det bara pinsamt ut, men jag förstår, alla vill vi kunna bete oss som idioter då och då. Jag kommer förmodligen aldrig riktigt förstå mig på denna sparka-tills-du-dör konstform, men det är dock lite kul att rörelserna är som tagna direkt ur instruktionsvideon (SOIA - Step Down). Så en viss charm kan jag se i det.

Det var en liten reflektion jag fick under gårdagens spelning med Have Heart. En konsert jag tyvärr är lite besviken på, då den inte levde upp till mina förväntningar. Av någon anledning trodde jag att spelningen skulle leva upp till den fantastiska skivan, men icke då. Å andra sidan var det en hc- spelning, så kanske skulle jag förstått det innan. Det blir mycket "fulröj", slakt av sina egna låtar samt dåligt ljud. Sen tror jag att Have Heart var en storlek för stor för Aktivitethuset. En spelning på KB skulle nog gjort sig bättre, men helt missnöjd är jag inte. Det var trots det dåliga ljudet en bra kväll. Stämningen var fin och ölen smakade gott, så man kunde trots allt avnjuta musiken och det tyska bandet xRitualx var en positiv överraskning.


Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tänka mig på vilken person du syftar på...

Anonym sa...

jaså, antar att du var där och upplevde det hela!?

Kanske bara jag som är känslig, men jag kan inte förstå vad man personligen får ut av att slå vilt omkring sig allt vad man kan osv. Kan förstå att man hoppar omkring lite och så där... men just det överdrivna har jag svårt för.