torsdag, januari 11, 2007

You don't know emo

En ny hemsida har kommit till min kännedom, eller för mig är den helt ny. Vad jag har förstått har den funnits ett bra tag. You Don't Know Emo är en käftsmäll mot den nya form av emo (som de kallar för Mall-emo) och de försöker vidare förklara vad emo egentligen handlar om. Ett tappert försök av några tonåringar, men för mig känns det ganska överdrivet även om jag håller med dem på många punkter. Det är en alldeles för uttjatad diskussion. Vad det gäller emo, är det omöjlig att säga att såhär är det!

Sedan blir det ganska roligt när de på sätt och vis säger emot sig själva, "Emo is not short for Emotional, at least not really ... Emo is short for Emotional, sort of. It’s short for Emotional Hardcore". Två meningar som blir något komiska och väldigt förvirrande. De ger även en smäll åt killen som skapat What the heck *is* emo, anyway?, då de påstår att han är ute och cyklar med alla sina olika genres av emo. För mig känns det ganska tydligt att han själva bara hittat på dessa och man inte behöver göra en så stor affär av det hela.

Oavsett om sidan känns lite överdriven, är det nyttig läsning för den som vill får lite mer kött på benen vad det gäller emo. Vad som dock är riktigt bra med hemsidan är att de har en gedigen lista av mycket bra emoband. En lista jag varmt rekommenderar er att kolla igenom för lite nya tips. Själv upptäckte jag 1905, som jag blev oerhört imponerad av. Mycket vacker scremo. I sound kan man jämföra 1905 med Circle Takes The Square, dock är de inte fullt ut lika kaotiska som CTTS. Bra var det i alla fall, bra som fan!

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: