måndag, januari 01, 2007

Mattias listar förra årets bästa skivor...

Ute blåser det upp till storm och här sitter jag och reflekterar över vilka skivor som varit bäst under 2006. För på vilket bättre sätt kan man inleda det nya året på, än att droppa top 10 listan över de bästa albumen som släpptes under förra året!?

En top 10 lista som sannerligen inte var lätt att komponera. Vet inte hur många timmar under decembermånad som jag gått och funderat (och lyssnat) på vilken skiva som egentligen var bäst. Det är nästan för lite att bara göra en top 10, då man vill ha med så många skivor. Året som gick bjöd verkligen på många många godbitar som förtjänar en plats här, men till slut kunde jag ta ut tio skivor som var lite bättre än de andra (förmodligen kommer jag ångra mig fram och tillbaka efter det här, men men). Gott folk, här följer min lista över 2006 bästa skivsläpp.

01 boysetsfire - the misery index; notes from the plague years
02 have heart - the things they carry
03 her breath on glass & championship split cd
04 envy - insomniac doze
05 cease upon the capitol - s/t
06 alexisonfire - crisis
07 bad astronaut - twelve small steps, one giant disappointment
08 the blood brothers - young machetes
09 raised fist - sound of the republic
10 saosin - s/t

För mig var Boysetsfires skiva helt klart bäst. De kunde inte avslutat BSF på ett bättre sätt än vad de gjorde på den här skivan. Under alla år har de släppt otroligt bra skivor och den här tillhör en av deras bästa någonsin (dock inte riktigt lika bra som 'After the Eulogy', men bra nära). Have Heart kommer som årets nykomling med en riktigt härlig käftsmäll. Det är den skivan som just nu snurrar mest här hemma och imorgon kommer de att stå på scen här i Malmö. Det kokar redan i blodet av förväntan och längtan.

Det var min lista. Hur blev er?

(Eftersom blogspot är helt j*vla värdelöst att jobba med när det gäller att lägga in bilder, blir det bara en tråkig lista över skivorna. Tanken var att lägga in bilder på skivomslagen och lite annat smått o gott, men saker och ting ville inte som jag. Sen är jag alldeles för bakfull för att göra det här. Kuken.)

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: