onsdag, januari 17, 2007

The Soundtrack of my Life

Jag har ett vagt minne av en stand-up komiker som upplyste sin publik om det stora dilemmat med iPod. Nämligen att man rymmer så väldiga mängder musik, att man efter ett tag får in fler och fler dåliga låtar i sin spellista. Om man har +4GB är det ju ingen vits med "best of" längre, utan istället att mangla in allt man kommer på.

Eftersom man tar med sig sin iPod var man än går ökar således risken för att man kommer att dö med sin Ipod. Därmed ökar också risken att dö till helt fel låtar, men även att uppleva sitt livs stora ögonblick till många dåliga låtar.

Ödet bestämmer alltså våra livs soundtrack, och där tar dagens inlägg vid. Ni ska få se hur mitt livs soundtrack kan se ut. Tillvägagångssättet är enkelt: Jag lägger till så många album jag orkar i min Winamp (enkelt med Windows media libraby, 22000 låtar med några få klick), jag sätter den sedan på random och börjar spela upp låtarna. Den första låten hamnar i första kategorin/scenen, den andra låten i den andra kategorin/scenen och så vidare.

Ladies and gentlemen, i give you the soundtrack of my Live:


*Intro
Propagandhi - A People's History Of The Word

*Första dagen i skolan
The Plot To Blow Up The Eiffel Tower - Exile on Vain Street

*Blir kär
Bad Religion - The Answer

*Gör slut
Boys Night Out - Where We Breathe

*Första fyllan
Dead Kennedys - Chicken Farm

*Sexscenen
Thrice - For Miles

*Livet leker
Lagwagon - Goin' South

*Första livskrisen
A Burning Water - This Is A Test

*Köra bil
Flogging Molly - Cruel mistress

*Återblicken på mitt liv
NOFX - Whoops, I OD'd

*Blir tillsammans igen
Dag Nasty - Fall

*Blir pappa
Carry On - The Line Is Drawn

*Bröllop
Million Dead - Morgot Kidder

*Actionscenen
Fireside - Cement

*Dödsscenen
Summer's End - Walking The Night

*Begravningen
Sick Of It All - Faithless

*Outro
Bane - Every Effort Made, Lay The Blame


När jag nu ser tillbaks på mitt liv kan jag faktiskt konstatera att låten jag dog till inte var så pjåkig. Summer's Ends Metalcore är nog nått jag kan leva med att dö till. Andra riktigt passande låtar var Livet leker, min Sexscen och när jag Gör slut. Det där är nog en film jag skulle se. Att Återblicken på mitt liv låten blev Whoops, I OD'd kan vi kanske bortse från.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kunde inte vara sämre själv, så jag gjorde minsann också ett soundtrack of my life. Skivan blev såhär;

*Intro - The Ataris - Untitled (Hidden Track)

*Första dagen i skolan - Embodyment - Belly Up

//Mattias

*Blir kär - xBISHOPx - Eat Shit

*Gör slut - Danse Macabre - Ehrengast Auf Dem Ball Der Reminiszenz

*Första fyllan - Reversal Of Man - Obsession

*Sexscenen - 1905 - Go

*Livet leker - Gratitude - All In A Row

*Första livskrisen - The Juliana Theory - To The Tune Of 5000 Screaming Children

*Köra bil - Modest Mouse - Sleepwalkin'

*Återblicken på mitt liv - Ampere - Woodlawn

*Blir tillsammans igen - Dynamite Boy - Little Bobby

*Blir pappa - 1905 - Lingua Franca

*Bröllop - The Get Up Kids - In Your Sea

*Actionscenen - Comeback Kid - Falling Apart

*Dödsscenen - Saosin - You're Not Alone

*Begravningen- Halifax - Finished In A Day

*Outro -The Pine - Boarded Room

Intressant, minst sagt intressant...

Anonym sa...

Oj, något blev galet och min signatur hamnade helt fel. Sen kan jag inte kommentera när jag är inloggad på mitt konto. Blogger suger fett...

//Mattias igen

Anonym sa...

Jag har ett vagt minne av en stand-up komiker som upplyste sin publik om det stora dilemmat med iPod. Nämligen att man rymmer så väldiga mängder musik, att man efter ett tag får in fler och fler dåliga låtar i sin spellista. Om man har +4GB är det ju ingen vits med "best of" längre, utan istället att mangla in allt man kommer på.

Eftersom man tar med sig sin iPod var man än går ökar således risken för att man kommer att dö med sin Ipod. Därmed ökar också risken att dö till helt fel låtar, men även att uppleva sitt livs stora ögonblick till många dåliga låtar.





Som klippt och skuret från emomusic.se.