lördag, december 09, 2006

Treasurefest: Lördagen

(Herbrightskies)
Lördagen var den dagen som skulle locka mest folk och likväl den dagen som skulle sälja ut mest endagsbiljetter, anledningen är enkel: Purified In Blood, men det kommer vi till lite senare. Det hela skulle ha börjat med Dead At Sevensixteen, osignad "As I Lay Dying"-metalcore (något jag såg fram emot att se). Dessvärre ställde dom in kort innan. Istället började Lördagen något senare med Promise Divine och deras ganska stereotypa poppiga emo, funkar bra dock (även om det inte är något speciellt), särskillt live skulle jag vilja påstå.

Akten efter gillar jag desto bättre, Herbrightskies, som varit en av mina favvisar bland de Svenska emobanden sen jag först såg dom. Intressant emo/emocore med lite screamo på sidan. Dom har en riktigt bra självtitlad EP ute på Pretty Dirty Promotions (och återfinns numera i hoborec studion för inspelning av debuten).

Centurion, ett av de mest uppskattade banden under Fredagen (ja, förutom av Anders Jacobson från lokaltidningen/Nasum/Coldworker) körde igen, vilket band som ställde in kommer jag dock inte ihåg (EF eller By Night kanske?) men Centurion dom manglade på bra och jag hade inget emot att se dom igen.

Därefter kom emo från Karlstad i form av Early To Bed. Mitt förra band spelade med dom för nått år sedan i Karlstad, och jag minns hur dom satt där backstage och snackade skit om alla band som spelade. Då gjorde dom ett föga intygande intryck, så även denna gång, men bör defenitivt ses av folk som gillar dålig college-emo.

(Smackdown)
Smackdown! Helt klart en av festivalens absoluta höjdpunkter. Det här Luleåbandet spelar punkig rockig hardcore och håller igång som apor med gitarrer på scenen, sångaren är dessutom av det charmigare slaget och hade både ett och annat att berätta mellan låtarna (om bla. skorpan vs. hans egen frisyr och en före detta fascination för wrestling). För den som vill veta mer än så har dom två fullängdare ute på Goodfellow records.

Ungefär hälften av dagen hade gått vid det här laget när festivalens andra brittiska band intog scenen, The Seventh Cross. Jag vet inte om någon annan uppmärksammat fenomenet jag härmed väljer att kalla "crowd-screaming", men det är precis vad The Seventh Cross sysslar med. Lite kort går det ut på att sångaren aldrig står på scenen, utan istället bland publiken under hela spelningen, där han (eller hon) skriker folk i ansiktet och räcker fram micken när någon ser ut att kunna sjunga med. En teknik som återfinns i bland annat R'n'R. Inget vidare roligt för alla med kameror som bara får massa dåliga kort men riktigt roligt att se på. Dom är förövrigt ett schysst blackmetalcoreband med snygga tshirts.

Bara tre band kvar, på scen kommer Misconduct och ganska synkat med deras inträde i lokalen följer publikens uttåg ur densamma. Jag ska inte säga att jag har nån större koll på dom, men jag har ofta tänkt på dom som melodisk hardcore i stil med Ignite (fast inte alls lika bra förstås). Istället följer löjliga försök till nån blandning mellan politik, treackordspunk och Blink 182. Trots allt har dom turnerat en hel del och blivit rätt stora, och det överraskar hur dålig publikkontakt dom detta till trots har. Visserligen är det kanske inte det lättaste när alla gått därifrån, men intressantare mellansnack än att han och hans flickvän skrivit vissa låtar ihop eller "Mår ni bra!" (följt av nån som harklade sig i publiken) borde dom kunna klara av.

(Jeniferever)
Desto roligare var Jeniferever att se. Ett band som har ungefär fem gånger så många instrument som bandmedlemmar och minst lika många seriekopplade effektpedaler. Dom spelar något som kan liknas med ett Cult of Luna som bara spelar lugna partier, något dom verkligen lyckas med. Jag blev helt fascinerad över hur duktiga dom var att återskapa de ljud dom har på skiva, och deras framträdande lät nästintill som om dom hade ett gäng producenter vid mixerbordet. Om vart annat bytte dom instrument med varandra och turades om vid keyboarden, alla utom en av gitarristerna som spenderade hela spelningen hukandes, gungandes och/eller på sina knän. Till och med trummisen hade en laptop med beats och samplar han opererade.

Treasurefest tog plats i Örebro folkets hus, på andra våningens a-sal spelade banden (isället för den sedvanliga b-salen i källaren) och på den tredje våningen fanns det ett vegan café. På samtliga tre våningar likväl som utomhus fanns diverse hardcore och emokids utplacerade, och gick man uppifrån och ner hörde man Purified In Blood nämnas mellan 5 till 10 gånger. Och nu var det dags.

(Purified in Blood)

Trashig straight edge vegan metal från Norge i form av PiB hoppade in och i motsats till Misconduct kom alla in till salen, som nu verkade husera bortåt 300 pers. Jag tror det var våran käre Anders Jacobsen som sa det, att om man har mer gemensamt med Slayer än med Minor Threat så spelar man fan inte hardcore, vilket förvisso är sant. PiB är inte ett hardcore band, och jag har inte mycket till övers för metal, men jag hade riktigt kul. Folk moshade som besatta, överallt fanns folk som sjöng med och på scenen två sångare som sprang fram och tillbaks och härjade. Dom engagerar onekligen folk och har en jävla energi live, så har du chansen att se dom live trots att du inte är helt såld på musiken råder jag dig att dra och se dom i alla fall.

Om jag skulle försöka knyta ihop säcken och ge ett helhetsbetyg på Treasurefest. Trots massa avhopp och panikbokningar i sista sekunden blev det riktigt bra till slut. Hög standard på banden, ett tidsschema som höll, bra mat och fin stämmning. Det jag saknar däremot är ett eller flera band jag verkligen skulle vilja se. Purified in Blood var ju som bekant det huvudsakliga dragplåstret, dock skulle jag hellre sett något från Deathwish, Bridge Nine eller Solid State, kanske i stil med Converge, Modern Life is War, Hope Conspiracy, Have Heart eller Norma Jean. Men vem vet, vid nästa upplaga kanske det kommer?

Och som förra gången, bandens Myspace sidor följt av betyg (1 till 5, baserat på framförande och material):

Promise Divine [**]
Herbrightskies [***]
Centurion [***]
Early to Bed [*]
Smackdown [****]
The Seventh Cross [***]
Misconduct [*]
Jeniferever [****]
Purified in Blood [*****]
Treasurefest [****]

(Alla bilder är som förra gången tagna på Treasurefest av somecamerunning.net)

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: