lördag, december 16, 2006

If Florida Takes Us We're Taking Everyone Down With Us.

(Against Me!)
Badstränder, valfusk, krokodiler, exilkubaner och Georges brorsa. Det är Florida det. Men det finns mer än så om man börjar skrapa på ytan, i den liknelsen är Florida inget mindre än en veritabel trisslott.

Gainesville är nog den första staden i Florida som jag själv musikmässigt kom i kontakt med, främst i och med Hot Water Music's emotionella post-hardcore, men även tack vare Less Than Jake's glada skapunk, och senare en av mina favoriter, folkpunkbandet Against Me! som iofersig inte växte upp där men som snabbt flyttade dit.

Underoath torde vara ett annat Floridaband som fler läsare med mig håller varmt om hjärtat, ett band vars fans förövrigt startat en rörelse att utropa den 7:e Juli 2007 som officiell Underoath dag, då det digitalt kan representeras som 07072007, eller 777, eller xJESUSCORE 777x för de födda likt mig med dålig humor. Nåväl, tillbaks till ämnet.

(Poison The Well)
Poison The Well är i skrivande stund i min före detta hemstad Umeå och spelar in sitt kommande alster i inget mindre än studio Tonteknik, samma studio som Refused spelade in sin sista (och bästa?) skiva, The Shape Of Punk To Come. Refused spelade för övrigt sin sista spelning i staten Georgia, som ligger granne med Florida. Och på tal om hardcore, Casey Jones och Evergreen Terrace är Floridianer också.

Lite mer kaotisk Screamo och Emoviolence finns även det representerat i "The Sunshine State". Florida har fostrat band som Cowboys Became Folk Heroes, Combatwoundedveteran, I Have Dreams, Palatka, I Hate Myself och Kite Flying Society men även mer klassiska emoband såsom Keepsake.

Jag personligen kan inte utropa mig ett fan till varken Dashboard Confessional, Further Seems Forever eller Yellowcard, men som ni vid det här laget redan listat ut kommer även dom från Florida. Nu när jag är inne på lite mer populära vatten sett till försäljningssiffror kan jag passa på att nämna N Sync, jepp, dom är från Florida dom också.

(This Bike Is A Pipe Bomb)
Det första skivbolaget jag tänkte på när jag skulle sätta mig ner och skriva det här var Plan it X som släppt band som Against Me!, Defiance Ohio, Operation: Cliff Clavin och This Bike Is A Pipe Bomb. Värt att kolla in om man gillar folkpunk och punk.

Det andra jag kom att tänka på var Fueled by Ramen som startades av Less Than Jake's trummis Vinnie. Dom har släppt lite mer namnkunniga grupperingar i stilen The A.K.A.s, The Academy Is..., Fall Out Boy, Lifetime (yay!), och Panic! at the Disco. Band som nog dom flesta av oss har en uppfattning om.

Decaydance Records tror jag är från Florida också. Dom har i alla fall släppt Lifetime's "reunion" 7a (som är väldigt värd att kolla in). Kan vara så att skivbolaget ligger i New Jersey också, men eftersom jag fick droppa Lifetimes reunion och med detta tänker jag inte göra nån research. Till sist nämner jag No Idea Records som nog släppt mer än de tidigare nämna bolagen tillsammans. Dom har ett rooster som inkluderar Against Me!, Atom & His Package, Cleveland Bound Death Sentence, Coalesce (!), Combatwoundedveteran, Crass, Dillinger Four, Hot Water Music, Small Brown Bike och mina favvisar Western Addiction.

Som avslut på vad som säkerligen blev det mest bandfulla inlägget hitintills i denna blogg följer mina 10 Florida favoriter:

1. Underoath
2. Hot Water Music
3. Against Me!
4. Poison The Well
5. Keepsake
6. Cowboys Became Folk Heroes
7. Casey Jones
8. Evergreen Terrace
9. I Hate Myself
10. Light Fuse and Get Away

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: