torsdag, december 28, 2006

Ännu ett år närmar sig sitt slut

Det nya året närmar sig med stormsteg och det är med glädje jag ser tillbaka på året som gått. Ett år fyllt av många fina musikminnen i form av bra konserter, festivaler och skivor. Mitt starkaste konsertminne från året som gått kommer utan tvekan vara Alexisonfire spelningen i Köpenhamn. Med ett enda ord kan jag beskriva mina känslor under spelningen, eufori. En annan minnesvärda konsert (som kanske går utan för ramarna för emo-bloggen) är Ryan Adams spelning på KB i Malmö. Herr Ryan kommer alltid förbli en av mina största idoler. Andra konserter jag ser tillbaka med glädje på är The Blood Brothers, Blindside, Disco Ensemble och Meleeh.

Jag har fått en hel drös med nya band introducerade för mig och en del av dem har gått rakt in i mitt hjärta. Band som Have Heart, This is Hell och Das Oath har verkligen blåst mig av stolen med sin musik. Både stereon och datorn har gått på högvarv med all fantastisk musik som året bjudit på, vilket leder oss vidare in på alla skivor som släppts i år. Många band har bjudit på riktigt fina alster, några överraskningar och några besvikelser. Mer om årets skivor kommer att komma inom kort då vi här på emo-bloggen kommer presentera våra top 10 över årets bästa skivsläpp. Det har sannerligen inte varit lätt att göra över de tio bästa skivorna, när det släppts så många bra skivor.

Även om det varit ett bra musikår, innehöll det ett par besvikelser som satte djupa spår i ens emohjärta. Först den inställda spelningen med Thrice, Coheed And Cambria och Circa Survive. Och som inte det vore nog fick jag se ett av mina favorit band först ställa in sin spelning i Sverige, för att sedan meddela att de upphör som band. Jag talar förstås om Boysetsfire. Det tog tid att smälta. Men som sagt, det är med glädje som jag ser tillbaka på det musikår som varit. Det var över mina förväntningar.

För mig personligen har 2006 varit ett år fyllt av värme och kärlek, bortsett från några mindre breakdowns (ni som läst i min personliga blogg, förstår nog vad jag pratar om). Jag känner att jag funnit en plats i livet där jag trivs och kan utveckla mig själv som person. Det finns fortfarande saker och ting som kunde varit bättre, men jag kämpar. Och tur är det väl att det finns kärlek och musik som kan hjälpa mig att nå mina mål. Nu blickar jag framåt mot det nya året och hoppas på att det kan bli lika lyckat som året som gått, om inte bättre. Både vad det gäller musik som för mig personligen. Året rivstartar med Have Heart den andra januari i Malmö, så det lovar gott.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: