torsdag, juli 12, 2007

Recension: Circa Survive - On Letting Go (2007)

Det var en tid sen som Circa Survive släppte sitt andra album och inte förräns nu har jag tagit mig tid till att lyssna igenom den. Något som jag skulle gjort mycket tidigare visade det sig. För det här var mycket bra. On Letting Go som skivan heter tar det bästa från debuten Juturna och gör det ännu bättre. Vilket inte säger lite om bandets utveckling. Pojkarna har verkligen tagit Circa Survive ett steg närmare stjärnorna.

Som helhet bjuder On Letting Go på en njutbar musikupplevelse. Det är som vanligt en fröjd att låta sig trollbindas av Anthony Greens vackra röst. En röst som är både magisk och förförisk. Dessutom är den som gjord för Circa Survive och deras experimentella sound. Tidigare musikprojekt med Anthony må varit mycket bra, men nu har han verkligen hittat hem.

Jag kan dock erkänna att jag var en smula skeptisk första gången jag hörde Circa Survive. Eftersom tidigare band med Anthony Green i spetsen hade bjudit på mer "jävlar anamma" och med Saosins EP 'Translating The Name' i ryggen förväntade man sig något tyngre. En uppfattning som kom att tyna bort desto mer som Circa Survive snurrade i skivspelaren.

Trots mina fina ord kan jag inte dela ut en tio poängare till Circa Survive. Tyvärr saknar 'On Lettning Go' (liksom 'Juturna')låtar som verkligen berör och sticker ut. Som lyssnare vill min hitta den speciella låt(ar) som fångar ens känslor. Låten/låtar som man kan vara lycklig eller ledsen till (eller vilken känsla man nu vill få utlopp för). Hade jag förutom den fina musiken även hittat de speciella låtar jag behöver hos Circa Survive skulle de lätt tagit en plats i min "hall of fame".

Andra bloggar om: , , , ,