söndag, juli 01, 2007

Recension: Anchor – Captivity Songs (2007)

Jag sitter från tåget från Örebro till min gamla hemstad Umeå. Det fanns en tid då Sveriges hardcore scen dominerades från våra scener och källare i norr, tyvärr inte längre. Den scen som fanns då har sedan länge brunnit upp och hoppet ligger numera i söder.

Ett av dessa hopp är Göteborgs Anchor, ett band jag haft förmånen att se live och gång på gång fått mig att konstatera att dom aldrig misslyckas på scenen.

Deras debut EP, släppt av Monument, strömmar nu in mot mina trumhinnor och gör det uppenbart att Anchor även på skiva är allt jag hoppades på, och mer därtill. Utan att överdriva är det kvalitetshardcore i stil med Ritual, Verse, Figure Four och Champion, och får mitt hjärta att klappa ännu hårdare för Sveriges nuvarande hardcore scen.

Musiken domineras av rak oldschool i stil med Ritual blandat med lite mer taktbaserad hardcore som ofta hittas i Verse och Strife. Textmässigt profilerar sig Anchor långt åt vänsterkanten och mitt i djurrättsrörelsen, och även om texterna inte alltid kan anses som speciellt välskrivna glimmar dom till ibland, främst i ”It Kills You To Know” som får mitt gamla veganhjärta att öka temperaturen några extra grader:

“You dont wanna see the horror in their eyes, you wanna go on just like before. Just like always. Putting whatever bodypart you want in your mouth without the moral conflict. I hear their screams, they are endless. I see them in pain from the torture, dying in the murdermachine that you support. Support without guilt or perspective”

Helhetsintrycket efter att EP:n snurrat runt i min 6-7 år gamla bärbara cd-spelare ett otal gånger är mycket, mycket gott. Sverige har en del bra oldschool att bjuda på, så har det varit ända sedan hardcorevågen sköljde över oss som var med i början på 90-talet, och i takt med att gamla band dött ut har nya kommit för att ta deras plats. Anchor är ett av dessa nya band som håller kvaliteten uppe och jag väntar spänt på fullängdaren.

Anchor @ Myspace
Monument

Inga kommentarer: