söndag, april 15, 2007

Recension: Places to go - Places to go (2007)

Ett äventyr. Tänk dig att du sitter på ett tåg och tittar ut genom fönstret, du ser gårdar passera, människor och djur, massa skog och motorvägar. Det är så riktigt bra musik ska vara, en resa genom melodier och känslor, taktbyten, dynamik och energi. Det är inte alltför vanligt att band lyckas med det, frågan är om så många ens vill det. Många sitter säkert bekvämt i vers-refräng-vers-refräng mentaliteten, Places to go däremot står där brevid och kråmar sig, dom vill inte sätta sig ner där alls.

Places to go är ett emo/screamoband från Stockholm som nu släppt sin debut EPStabbing Knifes Records ute i den norrländska vildmarken. Deras styrka och det som imponerar på mig är att ett band på lite drygt ett år klarar av att knåpa ihop en debut av detta slag. Det är många olika takter och melodier som nyttjas till snabba screamodelar och långsammare melodiösa mellandelar, och dom gör det med en träffsäkerhet som skulle göra Wilhelm Tell lite röd om kinderna.

Om ni tänker grädden av Fransk screamo, melodierna av ett Circa Survive med lite mer jävlaranamma, energin som Fear Before the March of Flames uppmanar och lite The Number Twelve Looks Like You där på sidan så får ni kanske ingen bra bild av hur det här låter, men om ni tror att ni gillar det så kommer ni att gilla det. Jag gör det i alla fall, och skulle anse detta vara det intressantaste Svensk emo har att erbjuda just nu.

Tydligen ska dom vara grymma live också, vad vet jag, jag har inte sett dom. Men dom låter i alla fall som ett band som är sjukt bra live, och det är ju nått. Så i väntan på att dom vågar sig utanför Stockholm till staden där du bor så tycker jag att du kan låna ut dina öron till herrarna i Places to go via deras myspace.

Places to go @ Myspace
Stabbing Knives Records