lördag, april 21, 2007

Myspace bjuder dig på en fantastisk resa.

Att besöka myspace är som en underbar resa till den stora musikhimlen. Vad man än har för mål kommer man garanterat stöta på så mycket mer än vad man hade förväntat sig. För vägarna som öppnas upp för dig är oändliga. Jag kan tillbringa flera timmar med att klicka mig runt bland olika band och skivbolag. Under min vistelse får jag inte bara de senaste nyheterna utan jag upptäcker nya band och jag får lyssna på mängder av ny musik. Att bege sig ut på en sådan musikaliskresa i myspace resulterar alltid i en triumf.

Det var precis en sådan resa som jag gjorde igår och nu tänkte jag låta er ta del av det jag fann.

Mitt mål var The Casting Out. Nathan Grays nya projekt efter Boysetsfire. Sedan tidigare visste jag att bandet arbetade med sin första ep och jag ville få reda på om de gjort några framsteg. Till min stora glädje fann jag att de gjort färdigt sitt första alster och lagt ut det på sin sida. Mitt första intryck av musiken var mer än positivt. Som vanligt berör Nathan med sin fantastiska röst och musiken är väldigt medryckande. Tillägas skall att The Casting Out är inte alls samma grej som Boysetsfire (om någon fått för sig det). Utan det här är lättlyssnad och medryckande poprock av den finare skolan. Framtiden bådar gott för Nathan och The Casting Out.

Via The Casting Out hamnade jag sedan hos ett band som är en del av Boysetsfires sista europatunré. Dear Tonight är ett hardcore/punkband från Brooklyn, New York, som under maj månad kommer befinna sig i Europa tillsammans med Boysetsfire. Att jag inte upptäckt detta band tidigare är en smula ofattbart. De är sjuktbra och att de influerats av band som Mohinder och Jawbreaker hörs tydligt på deras ep "These Are Wires", 2005. Ta bara och lyssna på deras låt "Swearing's A Sin". I sommar kommer dessutom deras första fullängdare och det kommer sannolikt bli en av årets höjdare. Missa absolut inte Dear Tonight!

Det var sedan via Dear Tonights skivbolag, Red Leader Records, som jag kom in på nästa band i min resa. Även dessa är från Brooklyn, New York och har låtit sig inspireras av den första Die Hard filmen. Nakatomi Plaza, ett typiskt DIY- punkband som gått sin egen väg sedan starten 1998. Ett band som bjuder sina lyssnare på finfin punkrock och de har dessutom tydliga inslag av mysig post-rock som gör helheten ännu finare. Jag njuter av att lyssna på Nakatomi Plaza och det gör John McClane också.

Efter Nakatomi Plaza nådde resan sitt slut. Den hade inte behövt sluta där. Resan hade kunnat fortsätta via Read Leader Records då där fanns många intressanta band, men jag kände mig mer än nöjd. Resan gav mig inte bara ett glädjerus över The Casting Outs första ep, utan den gav också två helt nya band. Två band som kommer spelas flitigt den kommande tiden. Inte illa skjutet John McClane!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nathans nya band är ju snäällt!

Anonym sa...

lanner: så snällt att kroppen fylls av lycka!