måndag, februari 19, 2007

Take her to the music store - del 2

Vi har kommit till del två i jakten på årets hetaste skivsläpp och nu är det dags att introducera det lite tyngre artilleriet.

En skiva som redan har läkt i år är Comeback Kids kommande skiva 'Broadcasting'. Den släpps den 20 februari men finns redan att hitta på nätet. Med ny sångare och den nya låten "Broadcasting" på myspace var förväntningarna stora, men mer om Comeback Kid tänkte jag ge er i min recension av den nya skivan.

Istället går jakten vidare och när jag snabbt tittar igenom listan på de band jag verkligen ser framemot att höra nytt ifrån hittar jag bland annat band som Every Time I Die, Poison The Well, The Chariot, The Fall Of Troy och Dillinger Escape Plan. Alla är potentiella höjdare och mest ser jag framemot The Chariot. Bandet som fortfarande får leva med att vara Josh Scogins nya projekt sedan han lämnade Norma Jean, men faktum är att de inte är några newbies längre. Med ett album och en ep har de byggt upp ett stabilt rykte och nu är det väl ändå dags för The Chariot att slå på riktigt. Det tror jag. Every Time I Die lovar att släppa ett av sina bästa album sedan 'Gutter Phenomenon'. Mina förväntningar är höga på ETID och frågan är om de kommer att kunna stå för sina ord när skivan är släppt. Det återstår att se.

Håll i hatten men Modern Life Is War från den lilla staden Marshalltown planerar att släppa nytt efter sommaren. Personligen har jag inte hunnit smälta den underbara ångesten från deras två tidigare alster, men här är peppen enorm. Detta måste vara ett av årets mest spännande skivsläpp. Förutom att ett nytt album skall göras har det hänt en hel del kring MLIW. Man har byt skivbolag och nu hittar vi bandet på Equal Vision. Dessutom har bandet fått genomgå diverse förändringar i sin lineup. Bassisten Chric Honeck lämnade bandet av "personliga skäl" och han ersattes av Tim Churchman (tidigare i Spanish Bombs).

En snabbt flukt på listan och fyra spännande band träder fram, Life In Your Way, Haste The Day, Poison The Well och As I Lay Dying. Det är metal och hardcore ur den fina skolan. Dock är jag en smula osäker på vad Haste The Day har att erbjuda med sina nya skiva. Det man kan höra på deras myspace låter mediokert. Annars planerar alla banden att släppa nytt material inom det närmsta halvåret.

Mina personliga husgudar The Saddest Landscape planerar att någon gång i år släppa en dubbel cd med allt inspelat material de gjort, en del som inte släppts tidigare och en bonusdvd. Dessutom kommer det att tillkomma ett häfte på 16 sidor där bland annat en bild på min tatuering kommer finnas med. Det är inte mycket som kan slå detta i år och hade det inte varit en samlingskiva hade det lätt blivit årets skiva.

Årets skiva har däremot Thrice kommande projekt potential att bli. En mastodontskiva som sträker ut sig över hela fyra cdskivor! Det kommer bli ett koncept album som innefattar de fyra elemente; eld, vatten, vind och jord. I AP beskriver Dustin musiken i de olika elementen, "Fire will be the heaviest; Water will have most of the tremolo and chorus effects and the electronic elements; Earth will be very stripped with lots of acoustic guitar; and Air will have everything from arpeggio guitar to soaring rock." Man kan inte låta bli att vattnas i munnen när man läser detta. Ett gediget projekt som kan bli hur bra som helst. Thrice är ett band som i mina öron gått ett steg längre varje gång de släppt ett nytt album och det lovar gott för den nya skivan.

Och till sist. Ingen har väl missat Simons fina recension av Lifetimes nya skiva (som också har läkt via internet). Om nu missat hittar ni den här på emo-bloggen under "recensioner". Att poppunk hjältarna Lifetime är tillbaka glädjer nog många och även mig. Skivan som kom 1997, 'Jersey's Best Dancers', har spelats flitigt genomåren och ser framemot att även få spela i sönder deras nya skiva. Värt att notera är att Lifetime signats på snuskpellen Pete Wentz (från Fall Out Boy) skivbolag. Det gör lite ont i själen.

Här var en lite genomgång av spännande skivor att se framemot i år. Självklart kommer det dyka upp fler under årets gång. Det finns många "diy" emoband som släpper när man minst anar det. Mitt tips till er som vill ha lite heta skivtips i år är att hålla utkick på diverse intressanta skivbolag.

Till slut tänkte jag lista de tre skivor jag tycker är årets hetaste skivsläpp.

1. Thrice - ett galet konceptalbum på fyra cdskivor.
2. Jimmy Eat World - för att de är ett av de bästa banden någonsin.
3. Modern Life Is War - "cause we're all dead ramones"

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: