söndag, februari 18, 2007

Music works in mysterious ways.

Alla mina vänner är på fest ikväll. Själv har jag stängt in mig på rummet. Deras sällskap lockar mig inte idag. Istället sitter jag här och tänker på hur inflytande musik kan vara för ens känslor. Musik har den fantastiska egenskap att beröra oss. Musik och känslor går hand i hand. En låttext kan gripa tag i en och förklara ens känslor som man själv inte kunnat lista ut vad de betyder.

Senaste tiden har för mig inneburit ett helvetiskt pendlande mellan glad och förvirrad. Ena stunden har allt varit frid och fröjd för att senare förvandlats till känslomässigt kaos inombords. Och att inte kunna sätta fingrarna på vad det är som är fel gör att allting blir mycket värre. Det var inte förräns jag fick upp öronen för två låtar som det stod klart för mig hur jag mådde och kände. De förklarade en långtids förvirring och frustration, på både gott och ont.

Accident Prone av Jawbreaker. Utifrån mitt perspektiv handlar det om att vara missnöjd med tillvaron, missnöjd med den man blivit och en skamkänsla över att såra de man älskar.

The Pistol av Sounds Like Violence. Texten fick mig att se mig själv med nya ögon. Fick mig förstå vad mina stundtals kalla känslor handlar om. Insikt.

Det jag förstår nu skrämmer mig mer än vad mina tidigare känslor gjorde. Det kan jag inte blunda för, även om det känns lättare nu när jag förstår. Jag vet att jag inte mår bra och i stället för att ta itu med mina monster flyr jag in i musiken, för det skänker mig tröst för stunden. Huruvida det är egentligen är tröstande vet jag inte. Det kanske rent av är mer tortyr att låta sig försvinna in i dunkla och ångestrelaterade musikstycken!? För vi väljer musik efter hur vi mår. Är du glad lyssnar du på musik som förstärker den känslan du har i kroppen. Samma borde hända om du mår dåligt. Kort och gott, den tröst du trodde du fick innebar egentligen bara en förstärkt ångest. Great. Music works in mysterious ways.

Förutom dessa två låtar jag tagit upp nu kan jag lägga till en rad andra låtar som berört mig på ett djupare plan. Det är ganska intressant faktiskt, för jag kan se en spännande blandskiva växa fram som speglar de senaste tre åren av mitt liv.

Inga kommentarer: