lördag, juni 23, 2007

Recension: Blindside - The Black Rose EP (2007)

I dagarna släpper Blindside nytt material (den 27:e juni närmare bestämt). En ep titulerad "The Black Rose" innehållande fem nya och tre liveinspelade låtar. Låtar som just nu går att höra på deras myspace. Givetvis var jag där och tjuvlyssnade.

Det första som slog mig när jag besökte deras myspace var den rosa/lila färg som täckte hela sidan och deras skivomslag för den delen. Rosa. Denna färg som måste vara blandad ur satans egna händer. Var detta ett tecken på vad som komma skulle?

Ledsen att säga, men det var det. Efter att ha lyssnat genom alla låtarna kunde jag bara konstantera att magin var som bortblåst. Magin som trollbundit mig så många gånger. Det var inte Christians sköna stämma jag hörde när "Slowmotion" började skräna ur högtalarna och musiken var inte alls av samma sköna "flow" som det varit på tidigare skivor. För mig var "The Great Depression" skivan där Blindside träffade mitt i prick. Blindside fulländade sin musik. Med "The Black Rose" försöker de gå ytterliggare ett steg men det blir alldeles för mycket experimenterande. Något som inte faller mig i smaken. Enda undantaget på skivan är akustiska "Black Rose" som verkligen når fram, men sen är jag ocskå en sucker för akustiska låtar.

Om "The Black Rose" var ett smakprov på vad som komma skall, så kommer jag utan tvekan hålla nere på mina förväntningar. I mina öron har Blindside redan hittat hem, varför göra det mer komplicerat?

Blindside @ myspace

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Roockstar sa...

Låten Black Rose.. Jag är kär.

Anonym sa...

jo! den låten var fin, men övriga låtar på epn var inte mycket att hurra över tyvärr.